Valaffischer 2010, bra eller dåliga?

Såhär i valtider ser man ju valaffischer vart man än vänder sig. (Det ska bli skönt när valet är över och man får lite lugn och ro igen...) Som grafiker (eller något sånt) så tänker jag lite extra på dessa affischer. Vissa har lyckats bra, andra lite sämre. Jag tänkte nu ta upp ett par exempel som jag tycker sticker ut lite extra.

Nummer 1 - Miljöpartiet



Nummer 1 på alla punkter enligt mig. De helt klart snyggaste och mest genomtänkta affischerna. En så enkel idé, men så bra! Tydlig, snygg, lätt att läsa, den sticker ut, har ett bra budskap, alla rätt där!

Nummer 2 - Folkpartiet


INTE den bästa jag sett. Den är visserligen tydlig, lätt att se och läsa, fast jag förstår faktiskt inte vad vår kära Björklund menar med att Sverige ska vinna nobelpris. I vad? Hur menar han? Någon som vet? (Dessutom har han en rätt stor glugg mellan tänderna...)  Den andra är väl rent designmässigt  tydilig och bra, fast ganska tråkig, dessutom är ju folkpartiets skolpolitik helt galen... Men det hör ju egentligen inte hit.

Nummer 3 - Alliansen



Det är egentligen samma sak med den här som med föregående, förutom att den här är snyggare. Sen att budskapet är omotiverat och fel, det är som sagt en annan sak.

Ge en kommentar
Postat av: Marcus

Håller kanske inte med i alla dina politiska åsikter, men definitivt i din designanalys. Intressant perspektiv på politiken :)

2010-09-15 @ 00:38:17
URL: http://ljungblad.nu
Postat av: Marcus

Håller kanske inte med i alla dina politiska åsikter, men definitivt i din designanalys. Intressant perspektiv på politiken :)

2010-09-15 @ 00:44:17
URL: http://ljungblad.nu

Kommentera inlägget här så är du söt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0