Na Na Nah.


Foto från greklad 2008

"Precis som om man siktar för lågt, då hamnar man lågt" - Na Na Nah av Movits!


Innan jag läste texten till låten tyckte jag att de sjöng: "om man siktar för lågt, vart hamnar man då?". Jag tyckte att detta stämde så bra in på mig just nu, men det gör även det verkliga citatet.

Jag är nu i en period av mitt liv då jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta. Jag har snart läst klart min pågående utbildning, jag har fullt upp hela sommaren med läger, jobb, festivaler och liknande, men sen då? Det enda jag vet om hösten är att jag har en lägenhet i Göteborg. Inget mer. Jag är fri att göra vad jag vill.

Eller är jag det? Jag tänker inte börja filosofera om vad frihet är här nu, men jag kan i alla fall konstatera att utan pengar, och utan jobb, så är det väldigt svårt att göra det man vill. Och jobb sen, ska jag jobba eller plugga? Där blir nog mitt svar jobba, i alla fall ett tag. Det blir kanske bara ett halvår eller så, men syftet är att få känna på ett liv utan skola ett tag. Men även med ett jobb är det svårt att göra vad man vill. Då har man visserligen pengar, men då saknas tiden, så länge man inte gör precis det man vill i jobbet.

Mitt drömjobb är något där grafisk design och foto är kombinerat med att resa, hjälpa människor som behöver hjälp, göra skillnad, se världen. Jag är osäker på ifall detta jobb ens existerar. Jag kanske får skapa det själv. (Om man siktar för lågt, vart hamnar man då?)

I bilen på vägen hem ifrån Kristianstad igår pratade vi lite om detta. Den punkt som kanske är den som ställer till det mest är "göra skillnad". Alla vill "göra skillnad", men hur gör man? Visst kan man åka någonstans och volontärjobba, men det kräver oftast pengar, det är knappast något man tjänar pengar på. Samtidigt kommer jag aldrig nöja mig med att sitta på ett kontor och göra logos till små företag, eller något annat liknande, det känns liksom för smått. För ovärt. Jag vill göra något som betyder något.

Så vart börjar man? Vad ska jag göra i höst egentligen?

Lycka till Annie.
Tack så mycket, det kan behövas.

Ge en kommentar
Postat av: Marcus

Kanske inte ett svar på frågan, men ack så tänkvärt när man vill sätta saker i perspektiv ang "att göra skillnad" och hur man gör. Hur kan givetvis diskuteras. Tror det finns många sätt.



http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CDkQFjAF&url=http%3A%2F%2Fyuwing.kaist.ac.kr%2Fcourses%2FCS576%2Fppt%2FWhat%2520is%2520Research%2520and%2520PhD.pptx&rct=j&q=phd%20comics%20dent&ei=gMraTYvlDcfOhAelu9WwBg&usg=AFQjCNED6iD2wFXJ-WQUgWpTcIL68PozRw&cad=rja

2011-05-23 @ 23:06:00
URL: http://ljungblad.nu

Kommentera inlägget här så är du söt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0