Dropp dropp..




Flera stycken undrade hur jag gjorde när jag fotade dessa små droppar, så det tänkte jag berätta nu :)

Det man behöver är en kamera, stativ, någon form av macroobjektiv, en skål med vatten. Ev. en bra blixt.

- Jag använde mina mellanringar tillsammans med mitt teleobjektiv för att slippa lägga kameran i vattnet, eftersom man måste vara väldigt nära motivet när man har mellanringar.
- Jag pallade upp i diskhon en glasskål fylld med vatten så att skålen hamnade ganska högt upp så att man kan ta kortet ganska paralellt med vattnet, då blir det bäst, tycker jag.
- Först och främst måste man ställa in skärpan. Jag gjorde så att jag lät en tun stråle rinna ur kranen så att jag kunde ställa skärpan på den, det stämmer dock inte hela tiden eftersom det inte droppar på precis samma ställe, men det är ändå ett ganska bra sätt.
- Häll lite olivolja i vattnet så uppför sej dropparna lite olika.
- När skärpan är bra så är det bara att börja leka med olika färgsättningar. Man kan hälla karamellfärg i vattnet, sätta papper i olika färger bakom skålen, lägga saker i vattnet som reflekterar ljus, rikta ljus på olika sätt, bara fantasin sätter gränser!
- Använder du mina knep så kan du väl hänvisa till denna blogg eller bilddagboken så att fler kan lära sig för det är otroligt kul :) Dessutom vill jag se hur bilderna blev!

I den guldiga bilden tillexempel så är vattenytan fylld med guldglitter och guldstjärnor och blåa paljetter.
I den översta så är vattnet mörkt av karamellfärg i olika färger, och i bakgrunden har jag skrynkligt alliminiumfole.

Kolla hemma och se vad ni har helt enkelt :)

Lycka till och lek på!

Ge en kommentar
Postat av: Johanna

Sattsa på att bli fotolärare? ^^

2009-05-16 @ 07:26:10
URL: http://yunomi.blogg.se/
Postat av: SIR

det är sjukt snygga bilder, och sen att varje bild är unik, riktigt bra jobbat:D

2009-05-18 @ 01:35:59
Postat av: Anonym

2009-05-18 @ 01:39:47
Postat av: Petronella

Riktigt proffsiga bilder du tar!

2009-05-25 @ 19:21:24
URL: http://wanella.blogg.se/
Postat av: Kristina

Va duktig du är. gillar den första bilden mest:)

2009-05-27 @ 09:01:53
URL: http://kristinatrinh.blogg.se/

Kommentera inlägget här så är du söt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0