Redigera mera!



Det är så himla lite som krävs för att göra en dassig och tråkig bild till lysande, varm och fin. Det är inte stora ändringar men ger ändå stort resultat tillslut. Det är det som är så fantastiskt med photoshop.

Vissa tycker att det är "fusk" att ändra i bilder man tagit, men det tycker inte jag. Det är ju fortfarande JAG som skapar bilden. Jag tar den, jag redigerar den, jag har gjort en bild, jag ser inget fusk där. Visst, det är inte så bilden kom ut ur kameran, men kameror är inte fantastiska alltid. De kan inte återge färger och kontraster på samma sätt som ögat, och det kan inte heller en dator göra, men med datorns (och t.ex. photoshops) hjälp kommer vi närmare.

Som sagt, det är jag själv (eller vem som helst som skapar en bild) som bestämmer hur bilden ska se ut. Därför ska man inte skämmas för att man redigerar sina bilder, jag gör det jämt, men det är en del i skapandet, en del av konsten, tycker jag.

För vad är det egentligen för vits med att ha en halvbra bild när man vet att det kan bli superbra med ett par små förändringar?

Så, REDIGERA MERA! (Det är ju kul också.. ;) )

Tillägg: bilden är tagen med den inbyggda kameran i min iMac.

Ge en kommentar
Postat av: freja

håller med dig till 100 procent!

2010-10-26 @ 20:36:19
URL: http://labyrinter.blogg.se/

Kommentera inlägget här så är du söt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0